Uncategorized

Tak boleh minum soya setiap hari?

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السلام عليكم

Pada tahun 2014, Cik Rean ada kongsikan bagaimana gemarnya Cik Rean pada air soya. Boleh refer pada post ini. Persoalannya, boleh ke ambil produk soya setiap hari?

Pengambilan soya setiap hari tak bagus sebenarnya. TAPI, tengok juga jenis soya yang macam mana. Jika kacang soya telah menjalani proses penapaian, itu bagus. Penapaian akan memusnahkan toksin dalam kacang soya. Ada kajian daripada Jabatan Pertanian Amerika mengatakan risiko kanser prostat di kalangan kaum lelaki dapat dikurangkan sebanyak 30% jika mengambil kacang soya yang telah mengalami proses penapaian iaitu tempeh, miso dan natto. Lagi satu jika soya tu jenis non-GMO, ambil lah setiap hari pun tak apa. Yang sibuk kena lalui proses penapaian tu sebab kita tak tahu sumber soya tu jenis apa. Jika kita yakin soya tu jenis non-GMO, then okay!

Sehingga hari ni, yang Cik Rean tahu hanya Shaklee sahaja yang berani katakan produk soya mereka dihasilkan daripada soya jenis non-GMO. Mungkin ada lagi brand lain yang mengakui yang sama, tapi hingga hari ni Cik Rean hanya yakin dengan Shaklee sahaja, sebab Shaklee sangat menjaga kualiti produk mereka. Sejak hampir dua tahun kebelakangan ni, Cik Rean amalkan ESP daripada Shaklee; iaitu minuman protein soya berperisa vanilla yang sangat sedap dan selamat. Kalau dulu, Cik Rean dah berhenti minum air soya sebab dicanangkan tak selamat dan undang cyst, sekarang Cik Rean boleh minum soya setiap hari tanpa ragu.

Paling best, Cik Rean dah lupa bila kali terakhir Cik Rean kena serangan gastrik sejak Cik Rean amalkan ESP ni. Dulu, kalau makan terlambat sikit pun, siap lah pedih ulu hati sampai ke abdomen. Merengkot-rengkot badan menahan sakit, lepas tu siaplah kena cirit-birit pulak. Sekarang, kalaupun terlewat makan, setakat masuk angin dan rasa tak sedap perut je lah. Sapu minyak panas, lepas kentut berdas-das..pufff hilang rasa tak selesa. Ish..lama sungguh lah tak rasa serangan gastrik.

Bulan ni Shaklee ada promosi ESP tau. Dapatkan FREE shaker dengan belian 4 tong ESP, sekali dengan FREE membership bernilai RM35 dan FREE postage bernilai RM10. Bulan Ramadan tinggal kurang 2 bulan, yang mana biasa kena serangan gastrik tu, meh lah ikhtiar dengan ESP. Semoga nanti dapat puasa dengan lebih selesa.

Okay, sesiapa yang berminat nak dapatkan produk Shaklee, boleh terus contact Cik Rean di WhatsApp www.wasap.my/60132711149 for fast reply. InsyaAllah, semoga kita sihat-sihat selalu.

Leave a comment